Adam Swodczyk<br>pon.-pt.  godz.  7-18

Adam Swodczyk
pon.-pt. godz. 7-18

34 390 67 38

609 022 808

adam@hfcd.pl
adam.swodczyk@hfcd.pl

Szybkozłącza pneumatyczne - budowa

Powszechnie  wykorzystywane szybkozłączki pneumatyczne można  podzielić na następujące ergonomiczne części;

  • szybkozłączki jednostronnie odcinające,
  • szybkozłączki obustronnie odcinające

Zestaw całościowy szybkozłączy zbudowany jest z  dwóch elementów: gniazda szybkozłącz ki, tj. złącze samo odcinające i króćca szybkozłącz ki, tj. wtyk złącza.

Gniazdo wykonane jest z korpusu, zaworu odcinającego - normalnie zamknięty NC, jaki również z elementów ruchomych: pierścienia zatrzasku, kulek, sprężyny. Przeznaczenie zaworu ,który odcina  w gnieździe szybkozłączki,  daje możliwość precyzyjnego odcięcie powietrza dopływającego z instalacji pneumatycznej, dzięki czemu zabezpiecza  przed niepowołanym wyciekiem.

Z kolei króciec szybkozłączy jest częścią dociskowo – zabezpieczającą, która nie posiada elementów ruchomych, w wersji jednostronnie odcinającej lub posiadającym dodatkowy zawór odcinający w wersji obustronnie odcinającej. Element wtykowy króćca jest odpowiednio dopasowany, przez co pasuje on do gniazda szybkozłączy o tym samym przepływie nominalnym NW. Cześć gniazda oraz przyłączeniowa króćca może być zakończona złączem pod wąż lub gwintem. Gwinty dzielone są na zewnętrzne oraz wewnętrzne - metryczne, stożkowe, cylindryczne o różnych średnicach (G 1/8 , G 1/4 czy G1/2).Do oznaczenia końcówek złączy pod wąż używane są rozmiary średnicy zewnętrznej węża, i przyjmuje ona wartości 4, 6, 9 itp. Dopasowane końcówki pod wąż ułatwiają wciśnięcie węża w króciec, a jednocześnie utrudniają ześlizgnięcie się węża. Wąż jest dodatkowo zabezpieczany opaską zaciskową aby całkowicie wyeliminować ryzyko przypadkowego zsunięcia węża z szybkozłączki.